
Kunder / Projekt
Fersen PR har en lång erfarenhet av arbeta med utmanande kommunikationsprojekt och utbildningar för olika typer av organisationer inom en rad olika områden och branscher. Vi jobbar gärna i team och sätter ihop projektgrupper med olika kompetenser för att uppnå ett kommunikationsmål. Här är ett axplock av kund-case:
Content Marketing - företagsbloggen som varumärkesbyggare
Hösten 2016 lanserade Precise Biometrics i samarbete med Fersen PR en företagsblogg för att på ett effektivt sätt kunna intensifiera engagemanget med nyckelpersoner inom biometribranschen och relevanta produktsegment.
Fersen PR har tillsammans med Precise Biometrics utvecklat en redaktionell kanal för relevant innehåll om lösningar för fingeravtrycksidentifiering. Bloggen presenterar, förklarar och kommenterar nyheter, branschtrender och rapporter, samtidigt som den lyfter fram Precise Biometrics nyckelmedarbetare genom intervjuer och kommentarer.
Bloggen har vuxit. Antalet läsare de första fem månaderna 2018 växte med 60 procent jämfört med samma period 2017. Precise Biometrics blogg är idag en viktig plattform för Precise Biometrics kommunikation med kunder, partners beslutspåverkare, journalister, aktieägare och potentiella medarbetare.
”Vår blogg bidrar till att stärka vårt varumärke som kunskapsledare inom bekväm och säker fingeravtrycksidentifiering för mobila produkter, smarta kort och Internet of Things”
Daniel Edlund, f d marknadschef på Precise Biometrics.


En prisbelönt marknadslansering av koststillskottet Seraquin som skyddar hundars leder mot artros. En av åtgärderna var att initiera Europas första patientförening för hundägare. Målet var hjälpa kunden bli störst i Sverige på kosttillskott för hundar med ledproblem. Kunden hade svårt att nå fram med produkten via veterinärer som är den konventionella kanalen. Konkurrenter var dessutom på in på området.
Steg 1: Research – kartlägg och kontakta experter och opinionsbildare, undersök hur hundägare tar till sig information på området, tidningar, webbsajter etc.
Steg 2: Problematisera - Genom debattartiklar och intervjuer peka på att allt för många hundar avlivas i onödan när de får artros.
Steg 3: Produktlansering - PR-kampanj som visar på en bot på problematiken. Vi engagerade bland annat en folkkär artist vars hund blivit botad.
Steg 4: Vi hjälpte till att skapa och lansera Patientföreningen Hundartros, Europas första oberoende patientförening för hundägare med artros. Dessutom lanserade vi en informationsplattform och ett webbforum www.hundartros.se som attraherade och engagerade både hundägare och veterinärer.
Effekt: stor medienärvaro på redaktionell plats, värd flera gånger mer än investeringen i PR- och kommunikation. Försäljningen av Seraquin slog budgeten med råge två år i rad. Kampanjen vann på både det svenska Spinn-priset inom marknads-pr samt SABRE Awards.
”PR visade sig helt klart överlägset annonsering. Näst efter våra egna säljare har pr-arbetet varit den största påverkande faktorn på vår försäljning” Per-Olof Nilsson, f d marknadschef Boehringer Ingelheim.


Vinnare av:
Marknads-PR - konsten att lansera ett produktvarumärke



Branding - positionering som experter på god ljudmiljö

Saint-Gobain Ecophon – är ledande inom produkter för rumsakustik. Fokus var att lyfta fram Ecophon Sveriges kunskap om lösningar för god rumsakustik och koppla dessa till aktuell forskning kring ljudmiljöns inverkan på arbetsmiljö och hälsa. Allt för att bidra till en ökat intresse och efterfrågan på goda ljudlösningar vid bygg- och ombyggnadsprojekt.
Lösningen var att producera underlag för artiklar, reportage och krönikor i primärt utvalda fackmedier med uppslag och material i rätt tid inför relevanta temanummer, där vi lyfte fram bolagets konceptutvecklare som experter inom bolagets tre huvudområden: kontor, skola och vård. Målet var att nå ut till fastighetsägare, fastighetsförvaltare, arkitekter och föreskrivare samt beslutspåverkare för inköp av inredning och arbetsmiljö.
Det startades också en proffsblogg kring bra ljudmiljö i skolan.
Arbetet gav Ecophon Sverige ett stort mediegenomslag och bidrog till att bygga bolagets position som experter.


Thought Leadership - ta tätpositionen på ett kompetensområde
ASSA ABLOY Entrance System (Besam) behövde positionera sig som talesperson för säkra entrélösningar.
För att nå slutkunder & beslutspåverkare i en trovärdig miljö arbetade Fredrik Sieradzki under tre år med att serva relevanta branschmedier inom detaljhandel, fastigheter, arkitektur och säkerhet som når beslutsfattare och experter med nyheter, debattartiklar, tips, expertkrönikor och fallstudier. Dessutom tog vi fram en jubileumstävling "Ett hål i väggen" för att stimulera till kreativa bidrag till framtidens entrélösningar från artitekt- och designstudenter.
Arbetet har genererat en mängd debattartiklar, krönikor, caseartiklar och nyheter i ledande fackmedier inom målområdena.
Detta ledde bland annat till spontana förfrågningar från kunder/prospekts och samarbetspartner kring säkerhetsstandarder. Bolagets säljare kunde använder pressnärvaron i sina kundkontakte
"Fredrik (Sieradzki) is a high-energy and competent professional who has proven to be a very efficient and reliable partner when defining and implementing my business PR strategy. He has supported me in a variety of things – from article writing and customer interviews to project managing PR related events."
Anders Carlson, försäljningsdirektör och VD Kramp, tidigare VD, Besam Sverige AB


Lanseringsprojekt - lyckad marknadsföring i motvind
Turning Torso – lanseringen av en av Sveriges högsta och mest spektakulära hyresfastigheter
Svensk media hade mestadels bevakat de ökade kostnaderna för byggandet av Turning Torso och ägaren HSB Malmös agerande. Vårt uppdrag var att lyfta fram byggnadens spektakulära värden och fördelarna för potentiella hyrestagare.
Vi analyserade vilka vi villenå som hyresgäster valde att fokuserade på spektakulära fakta och story telling kring byggnaden för både internationella och svenska medier. Fokus var på att lyfta fram den spännande byggprocessen och på den exceptionella service som hyresgäster i Turning Torso kunde vänta sig.
Redan under byggprocessen inreddes ett par våningar efter efter olika livsstilar som passade den profil vi vill förmedla. En våning inreddes till exempel för en professionell pokerspelare. Detta lockade inrednings- och livsstilsmedier till att skriva om Turning Torso.
Turning Torso blev uthyrd och byggnaden är idag en omistlig del av Malmös silhuett.

Medie- och kristräning - lär dig att möta medier
Fredrik Sieradzki har lett och deltagit i åtskilliga medie- och kristräningar för både företag och offentliga organisationer genom åren. Fersen PR samarbetar med olika kompetenser för att skapa realistiska övningar och kunna ge konstruktiv och lärande feedback. En av dem är den rutinerade krisexperten Emma Abrahamsson, Akrab, som säger följande om vårt samarbete:
"I have enjoyed working with Fredrik in crisis training sessions,were he has acted as the media. He is fast, adaptable and very good at acting as a realistic investigative and inquisitive reporter. He also gives excellent feedback during sessions."